برای تهیه لایحه تاخیرات چه مدارکی نیاز داریم ؟

جهت دریافت خدمات در زمینه های مشاوره و مدیریت ادعا با شماره 09131070656 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

ما برای کاهش تبعات ناشی از افزایش زمان به تهیه لایحه تاخیرات می‌پردازیم تا سهم واقعی هر یک از طرفین مشخص شود.  اولین قدم در تهیه لایحه تاخیرات، بررسی عوامل ایجاد تاخیر است. پس از بررسی عوامل ایجاد تاخیرات باید مستندات جهت مجاز نمودن تاخیرات جمع آوری گردد ، چرا که هرگونه ادعایی بدون ارائه مستندات کافی ، قابل اعتنا نبوده و مورد قبول واقع نمیشود. همراه رابین پروژه باشید تا در این مقاله شما را با مدارک لازم جهت تهیه لایحه تاخیرات آشنا کنیم .

تاخیرات و زیان های ناشی از آن

تعاریف مختلفی برای تاخیر وجود دارد، به عبارتی “انجام کار طولانی تر از زمان پیش بینی شده” را تاخیر می نامند. میتوان گفت که اکثر پروژه های اجرایی در تمام دنیا با تاخیر مواجه می شوند. مساله تاخیرات و به تبع آن، ادعاهای مرتبط تنها محدود به کشور های پیشرفته نیست و این مشکل در کشور های در حال توسعه نیز وجود دارد. در ایران نیز که جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می شود، تاخیرات پروژه های اجرایی به طرز فاحشی بالاست.

با بروز تاخیرات در پروژه، پیمانکار مستقیما متوجه ضرر و زیان‌هایی از قبیل افزایش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و بالاسری پروژه می‌شود اما این تنها بخش کوچکی از خسارت‌های وارده به ایشان است، زیرا در صورت ناتوانی در توجیه منطقی تاخیرات پیش آمده در پروژه، متحمل جریمه‌های سنگینی از سوی کارفرما خواهد شد.

برخی از این خسارات در شرایط عمومی پیمان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مفاد، ماده‌های ۴، ۵ ،۶ ،۷ و ۴۶شرایط عمومی پیمان
  2. اعمال جریمهتاخیرات مطابق ماده ۵۰ شرایط عمومی پیمان
  3. محاسبه تعدیلاتبا شاخص متوسط در دوره تاخیرات غیرموجه وارده
  4. از دست رفتناعتماد کارفرما و خدشه‌دار شدن اعتبار پیمانکار

 

انواع تاخیرات

لایحه تاخیرات از دو دسته اصلی تاخیرات فنی و تاخیرات مالی تشکیل شده است.

تاخیرات فنی :

تاخیرات فنی به تاخیراتی که گفته می شود کا ناشی از علل فنی ایجاد شده است. مهم ترین تاخیرات فنی تاخیر در تحویل زمین کارگاه، تاخیر در ابلاغ نقشه ها و مستندات پروژه، تاخیر در ابلاغ دستورکار، معارض در محل پروژه و…. می باشد. جهت برآورد تاخیرات فنی با توجه به قرارداد از یکی از روشهای رایج در این زمینه استفاده میشود.
تاخیرات مالی :

تاخیرات مالی به تاخیراتی گفته می شود که ناشی از علل پرداختها و مطالبات مالی ایجاد شده است. مهم ترین تاخیرات مالی تاخیر در پرداخت صورت وضعیتهای ماهانه و تاخیر در واریز پیش پرداخت می باشد. جهت برآورد تاخیرات مالی از بخشنامه ۵۰۹۰ و ۱۳۰۰ استفاده می شود.

 برای تهیه ی لایحه تاخیرات بی نقص حتما از یک مشاور حرفه ای در زمینه ی کلیم کمک بگیرید .تهیه ی لایحه تاخیرات ، یک کار تخصصی است ، پس برای کسب موفقیت در آن باید از متخصصان با تجربه در این زمینه استفاده کنید.

روی تخصص ما حساب کنید. – رابین پروژه

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم تاخیرات فنی پروژه

۱-برنامه زمانبندی اولیه پروژه

۲-گزارشات روزانه مبنی بر شرایط نامساعد جوی و حوادث غیرقابل پیش بینی

۳-گزارشات ماهیانه پروژه

۴-نمودارهای پیشرفت فیزیکی و پیشرفت ریالی ماهیانه پروژه

۵-مکاتبات و مستندات مربوط به کمبود مصالح در منطقه پروژه

۶-مکاتبات و مستندات مربوط به عدم ابلاغ نقشه ها

۷-مکاتبات و مستندات مربوط به نیاز به اصلاح نقشه ها

۸-مکاتبات و مستندات مربوط به وجود معارض شامل (لوله های آب و تاسیسات برق و مخابرات و … و معارض شخصی)

۹-مستندات مربوط به ابلاغ و یا دستورکار کارهای جدید به همراه مقدار و حجم کارها

۱۰-مستندات مربوط به مقادیر افزایش احجام کارها

۱۱-مکاتبات مربوط به ابلاغ ۲۵ درصد افزایش کار

۱۲-صورتجلسات پروژه

۱۳-نامه های ارسال صورتجلسات و نامه های ابلاغ صورتجلسات تایید شده کارفرما

۱۴-مکاتبات مربوط به دستور تعطیلی و یا تعلیق کل و یا بخشی از کار

۱۵-    مدارک و مستندات دیگر که باعث ایجاد وقفه در پروژه گردیده است

 

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم تاخیرات مالی پروژه

۱-ضمانتنامه پیش پرداخت

۲-نامه ارائه ضمانتنامه به کارفرما

۳-کپی چک دریافتی پیش پرداخت / اقساط پیش پرداخت

۴-صورتجلسه تحویل کارگاه (شروع بکار)

۵-نامه ابلاغ قرارداد

۶-مدارک مربوط به صورت وضعیت موقت ارسالی قبل از ارائه ضمانتنامه (نامه ارسال صورت وضعیت + روکش مالی تایید شده صورت وضعیت موقت)

۷-نامه ارسال صورت وضعیت های موقت پیمانکار

۸-روکش مالی کلیه صورت وضعیت های پروژه (تاییدشده)

۹-تاریخ و مبلغ پرداخت چک ها توسط کارفرما

 

چند تکنیک ساده برای جمع آوری مستندات تاخیرات پروژه

۱- هر گاه به شما از طرف کارفرما،‌ مشاور و یا دستگاه نظارت به صورت شفاهی دستوری مبنی بر تغییر ابلاغ شد و حاضر نیست آن را به شما کتباً ابلاغ کند، حتماً شما به ایشان یک نامه زده و در آن قید کنید که باتوجه به دستور شفاهی جنابعالی مبنی بر تغییر و یا هولد شدن آن قسمت از کار فلان اتفاق افتاده و یا صرفاً جهت اطلاع به ایشان نامه بزنید تا با این روش بتوانید برای پایان پروژه مستندات تهیه کنید.
۲- در گزارشات روزانه و در قسمت موانع و مشکلات حتماً دستورات شفاهی نظارت را ذکر کنید وسعی کنید آن را در اولین فرصت صورتجلسه کنید.
۳- دستور کارهای جدید را در صورت موازی بودن با فعالیت های دیگر با سرعت پایینی انجام دهید و میتونید۱۰% باقی مانده کار را هر روز در گزارشات روزانه قید کنید ( حتی بعد از اتمام کار )
۴- در صورتیکه قسمتی از کار توسط نظارت یا کارفرما هولد می باشد ، به هیچ عنوان اگر در آن قسمت کار می کنید نباید در گزارشات روزانه آن را درج نمایید.
به دلیل اینکه بتوانیم در پایان پروژه در لایحه تاخیرات ثابت کنیم که به دلیل هولد بودن آن قسمت از کار نمی توانستیم هیچ کاری انجام دهیم و بعد به گزارشات روزانه استناد می کنیم.
۵- در صورت کوچکترین تغییرات در نقشه ها آن را بزرگ نمایی کنید طی نامه ای صرفاً‌ جهت اطلاع به مشاور و کارفرما اطلاع دهید و مراقب باشید از ذکر کردن چیزی به اسم تاخیر در نامه اکیداً‌ خودداری کنید چرا که سریعاً‌ مشاور مقاومت می کند…

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • داود فاضلی
    تیر ۱۴, ۱۴۰۲ ۰۸:۳۲

    جناب استاد اعظمی با سلام و احتراما آیا برای تنظیم لایحه زیان، الزاما باید لایحه تاخیرات صادر شود؟ (وقتی که هنوز یکسال تا پایان مدت قانونی قرارداد باقیمانده است) و کارفرما حق دارد بگوید بدون لایحه تاخیرات لایحه زیان پیمانکار را بررسی نمیکند؟

    پاسخ
  • مطالب بسیار مفهومی بود مرسی واقعا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست