۱۸ ادعای اصلی در قراردادهای پیمانکاری

جهت دریافت خدمات در زمینه های مشاوره و مدیریت ادعا با شماره 09131070656 تماس بگیرید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

قراردادهای پیمانکاری، به معنای توافقی است که بین یک کارفرما و یک پیمانکار برای انجام یک کار یا ارائه یک خدمت منعقد می‌شود. در این نوع قراردادها، معمولا شرایط عمومی و خصوصی پیمان، مشخصات فنی، برآورد هزینه، برنامه زمانی، ضمانت‌نامه‌ها و سایر موارد مربوطه در نظر گرفته می‌شود. اما گاهی اوقات، در طول اجرای قرارداد، ممکن است برخی از مسائل یا اختلافاتی بین طرفین پیش بیاید که منجر به ادعاهای قراردادی شود. ادعاهای قراردادی، به معنای درخواستی است که یک طرف قرارداد از طرف دیگر برای جبران خسارت یا تغییر شرایط قرارداد مطرح می‌کند. این ادعاها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییر در مقدار یا کیفیت کار، تأخیر در اجرا یا پرداخت، افزایش هزینه‌ها، تغییر در شرایط محیطی یا قانونی و غیره رخ دهند.

۱۸ ادها اصلی در قراردادهای پیمانکاری

در اینجا ادعاهای اصلی را در چهار بخش اصلی تقسیم می‌کنیم و به بررسی آ«‌ها خواهیم پرداخت:

بخش اول:

بخش اول 18 ادها اصلی در قراردادهای پیمانکاری

  • ۱. ادعای تغییر در مقدار کار:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که کارفرما بخواهد مقدار کار را بیشتر یا کمتر از آنچه در قرارداد تعیین شده است، انجام دهد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

  • ۲. ادعای تغییر در کیفیت کار:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که کارفرما بخواهد کیفیت کار را بالاتر یا پایین‌تر از آنچه در قرارداد تعیین شده است، انجام دهد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

  • ۳. ادعای تغییر در طراحی یا مشخصات فنی:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که کارفرما بخواهد طراحی یا مشخصات فنی کار را تغییر دهد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

  • ۴. ادعای تغییر در شرایط محیطی:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که شرایط محیطی کارگاه، مانند آب و هوا، خاک، ترافیک و غیره، با آنچه در قرارداد پیش‌بینی شده است، متفاوت باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

  • ۵. ادعای تغییر در شرایط قانونی:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که شرایط قانونی مربوط به کار، مانند قوانین، مقررات، مالیات، گمرک و غیره، با آنچه در قرارداد پیش‌بینی شده است، متفاوت باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

بخش دوم:

بخش دوم بخش اول 18 ادها اصلی در قراردادهای پیمانکاری

  • ۶. ادعای تأخیر در اجرا:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که پیمانکار نتواند کار را در موعد مقرر تحویل دهد. علل تأخیر ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند. همچنین، کارفرما می‌تواند از پیمانکار بخواهد که جریمه تأخیر را پرداخت کند یا قرارداد را فسخ کند.

  • ۷. ادعای تأخیر در پرداخت:

ادعای تاخیر زمانی رخ می‌دهد که کارفرما نتواند پرداخت‌های مربوط به کار را به موقع انجام دهد. علل تأخیر ممکن است از سوی کارفرما، بانک یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که سود از دست رفته یا هزینه‌های مالی را پرداخت کند یا کار را متوقف کند.

  • ۸. ادعای افزایش هزینه‌ها:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که هزینه‌های مربوط به کار، مانند قیمت مصالح، حقوق کارگران، بیمه و غیره، با آنچه در قرارداد پیش‌بینی شده است، متفاوت باشد. علل افزایش هزینه‌ها ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند.

بخش سوم:

بخش سوم بخش دوم بخش اول 18 ادها اصلی در قراردادهای پیمانکاری

  • ۹. ادعای کاهش درآمد:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که درآمد مربوط به کار، مانند قیمت فروش، حق استفاده، سهم بازار و غیره، با آنچه در قرارداد پیش‌بینی شده است، متفاوت باشد. علل کاهش درآمد ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که سود از دست رفته را پرداخت کند.

  • ۱۰. ادعای خسارت به کار یا تجهیزات:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که کار یا تجهیزات مربوط به کار، به هر دلیلی آسیب ببیند. علل خسارت ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه تعمیر یا جایگزینی را پرداخت کند.

  • ۱۱. ادعای خسارت به اشخاص یا اموال:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که اشخاص یا اموال مربوط به کار، مانند کارگران، مشتریان، ساکنان، مالکان و غیره، به هر دلیلی آسیب ببیند. علل خسارت ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، پیمانکار می‌تواند از کارفرما بخواهد که هزینه درمان یا جبران خسارت را پرداخت کند.

  • ۱۲. ادعای نقض قرارداد:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، تعهدات خود را در قبال طرف دیگر انجام ندهد. علل نقض قرارداد ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که تعهدات خود را انجام دهد یا جبران خسارت کند.

  • ۱۳. ادعای فسخ قرارداد:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، بخواهد قرارداد را قبل از اتمام کار یا مدت مقرر، فسخ کند. علل فسخ قرارداد ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که جبران خسارت کند.

  • ۱۴. ادعای تعلیق قرارداد:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، بخواهد قرارداد را به طور موقت تعلیق کند. علل تعلیق قرارداد ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا مدت قرارداد را تمدید کند.

بخش چهارم:

بخش چهارم 18 ادها اصلی در قراردادهای پیمانکاری

  • ۱۵. ادعای تمدید قرارداد:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، بخواهد مدت مدت قرارداد را بیشتر از آنچه در قرارداد تعیین شده است، انجام دهد. علل تمدید قرارداد ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متقاضی می‌تواند از طرف مخالف بخواهد که هزینه‌های اضافی را پرداخت کند یا شرایط قرارداد را تغییر دهد.

  • ۱۶. ادعای تغییر در مالکیت یا مدیریت:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که مالکیت یا مدیریت کارفرما یا پیمانکار، به هر دلیلی تغییر کند. علل تغییر ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که تعهدات قرارداد را انتقال دهد یا جبران خسارت کند.

  • ۱۷. ادعای تعارض منافع:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، منافعی را در کار دیگری داشته باشد که با منافع کار موضوع قرارداد مغایرت داشته باشد. علل تعارض منافع ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که تعارض منافع را رفع کند یا جبران خسارت کند.

  • ۱۸. ادعای تخلف اخلاقی:

این ادعای زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین قرارداد، به طور عمد یا سهوا، از اصول اخلاقی یا حرفه‌ای در انجام کار پیروی نکند. علل تخلف اخلاقی ممکن است از سوی پیمانکار، کارفرما یا عوامل خارجی باشد. در این صورت، طرف متضرر می‌تواند از طرف مقصر بخواهد که تخلف اخلاقی را اصلاح کند یا جبران خسارت کند‌.

 از اینکه صبورانه تا انتهای مطالب همراهمان بودید متشکریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست